Allt detta om genomslagsgummi. Hjälp!

Allt från hjulupphängning till motorer och annat som handlar om teknik.

Allt detta om genomslagsgummi. Hjälp!

Inläggav Modigare » tis 21 jul 2015, 00:06

Tjenare. Har en Passat 3bg som jag vill få ner längre ner, då alla snackar om att göra något med genomslagsgummit.. Vilket jag har inte en aning om vad det är för något. Kan någon förklara vad det är, gärna visa bild på var den sitter också? :) Har frågat Google, men blev inte mycket klokare på det.
Läste också här att man kan byte till hårdare genomslag från Biltema, stämmer det? :)
Tack som tusan på förhand!
Användarvisningsbild
Modigare
Noob

Bil: VW Passat -01

Re: Allt detta om genomslagsgummi. Hjälp!

Inläggav UnDerzon3 » tor 23 jul 2015, 12:07

sök bara på "genomslagsgummi" så kommer du nog, efter att ha studerat lite bilder, förstå vad det rör sig om :)
Det är ett gummi som sitter på dämparbenet (eller löst bredvid beroende på vad för bil man pratar om). Syftet är, precis som namnet antyder, att de ska ta emot smällen ifall att det skulle fjädra så pass att fjädern inte räcker till. Det som kan hända när man sänkt i botten är att man konstant har bilen ligger och vilar på dessa gummin (som oftast är hyggligt höga). Därför brukar folk kapa av en bit på dom för att få ner bilen ytterligare. Anledningen till att folk byter till hårdare gummin (tex hårdare universalgummin eller hockeypuckar) är för att få mindre fjädringsväg och därmed kunna köra tightare fitment.
Den som vill får gärna rätta mig om jag har fel nånstans ^^
Användarvisningsbild
UnDerzon3
Noob

Namn: Rasmus Andersson
Bil: e46 touring

Inläggav andersvestlund » lör 25 jul 2015, 10:01

Modigare skrev:Tjenare. Har en Passat 3bg som jag vill få ner längre ner, då alla snackar om att göra något med genomslagsgummit.. Vilket jag har inte en aning om vad det är för något. Kan någon förklara vad det är, gärna visa bild på var den sitter också? :) Har frågat Google, men blev inte mycket klokare på det.
Läste också här att man kan byte till hårdare genomslag från Biltema, stämmer det? :)
Tack som tusan på förhand!

Genomslagsgummit är alltså som ovan skribent sagt ett slags gummi som sitter där för att ta smällarna när dämparna inte kan dämpa mer, kör du bottensänkt så kan du vila på dessa jämt vilket egentligen gör att dämparen inte gör något jobb alls och du kommer studsa omkring på gummina. Byter du därför till lägre/hårdare så kommer dämparen antagligen göra mer jobb och du kan få ner bilen liiiite till om det är det som är problemet. Risken är att då dämparen kan bottna helt, skadas eller att du studsar omkring. Inte direkt kul om hela bilen hoppar till i 110km/h vid en liten bula i vägen.

Bild

Genomslagsgummit är alltså det som ser ut som ett gäng gummipuckar fastlimmade i varandra, se bilden nere till vänster.
Användarvisningsbild
andersvestlund
Elite

Namn: Anders Vestlund
Bil: VW Passat 1.8T '03

Inläggav Modigare » lör 05 sep 2015, 16:58

Alright. Tack som attan!
Men de som kör med puckar, har de bara borrat ett hål då, eller hur fungerar det? :)
Användarvisningsbild
Modigare
Noob

Inläggav andersvestlund » ons 09 sep 2015, 09:16

Modigare skrev:Alright. Tack som attan!
Men de som kör med puckar, har de bara borrat ett hål då, eller hur fungerar det? :)

Ja precis, borrat ett stort jäkla hål rakt igenom för att få det över dämparen. :)
Användarvisningsbild
andersvestlund
Elite

Inläggav Modigare » tis 15 sep 2015, 22:03

andersvestlund skrev:
Ja precis, borrat ett stort jäkla hål rakt igenom för att få det över dämparen. :)

Tack åter igen! Vet du möjligtvis totallängden på genomslagsgu...-stoppet om man jämför med Biltemas?
Användarvisningsbild
Modigare
Noob

Inläggav andersvestlund » ons 16 sep 2015, 09:25

Modigare skrev:
Tack åter igen! Vet du möjligtvis totallängden på genomslagsgu...-stoppet om man jämför med Biltemas?

Inte den blekaste tyvärr, mätte aldrig när jag bytte till coils.. :thumbdown:
Användarvisningsbild
andersvestlund
Elite

Återgå till Teknik