vw corrado reg.besiktning skruvkompressor?

Allt från hjulupphängning till motorer och annat som handlar om teknik.

vw corrado reg.besiktning skruvkompressor?

Inläggav Tzatziki » sön 01 nov 2015, 12:05

Detta gäller en kompis Volkswagen Corrado G60 som fick nedslag på besiktningen här om dagen pga av skruvkompressorn. Har inte fått se besiktningsprotokollet ännu men tänkte att jag skriver här och hör mig för.

Bilen har ett chip, skruvis med mindre remhjul, extrator/sportavgas och har väl lite mer effekt än orginal. Saken är den att han har besiktat den på samma station 5 år tidigare men på det 6'e året så var det stopp. Enligt min vän så hade de gått igenom bilen topp till tå och börjat anmärka ena på de fjärde och fastslog att en registreringsbesiktning ska göras för att den ska bli godkänd. Vad som behövdes åtgärdas vet jag personligen inte men de tyckte att bilen hade mer effekt än orginal. Jag ställer mig dock frågan med tanke på att majoriteten av G60 i vårt avlånga land inte har en orginal G-Lader. Det ska väl inte vara några konstigheter när man bytar till en skruvis? Inte heller ska du bli tvungen att reg. besikta bara för du bytar till extrator, monterar ett sportavgas/sportkat och en annan intercooler?

Polaren har ingenaning vad han ska göra .. tycker mest allt är tråkigt för han skulle precis besikta den och ställa av bilen.
Effekttestar besiktningen bilar i samband med en reg.besiktning ifall de misstänkt att bilen har mer effekt än orginal vid vanlig besiktning?

Ska ringa polaren och fråga om han kan skicka över protokollet så får jag glutta närmre på det.

Tacksam för svar!
Vice President of Corrado Club Sweden
Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen
Användarvisningsbild
Tzatziki
Elite
 
Namn: Richard
Bil: VW Corrado 16v -93
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 25 dec 2009, 11:12
Ort: Ängelholm

Re: vw corrado reg.besiktning skruvkompressor?

Inläggav Wille » sön 01 nov 2015, 17:47

Verkar skumt, som sagt är det väll inte många g60is som fortfarande rullar med g-laddern.

Står väll att den har kompressor i papperna så borde ju inte spela någon roll vad för typ av kompressor som sitter där..

Släng upp reggpappret om du får tag på det så vi kan se vad de klagat på!
I ❤ Oijoij

Instagam: wilhelmlidstrom
Användarvisningsbild
Wille
Moderator
 
Namn: Wille Lidström
Bil: Trampcykel
Inlägg: 7878
Blev medlem: sön 03 aug 2008, 14:22
Ort: Charlstown

Re: vw corrado reg.besiktning skruvkompressor?

Inläggav Tzatziki » mån 02 nov 2015, 04:25

Besiktningsprotokollet står det bara (EG 1.6.9) Ändring: motor, alternativt återställande, reg.bes

Skickade ett medellande till polaren och frågade va de anmärkte på och dels var det för stor Intercooler och att kompressorn var för "stor" + att grenröret inte var orginal.

Mer finns det inte att gå på .....
Vice President of Corrado Club Sweden
Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen
Användarvisningsbild
Tzatziki
Elite
 
Namn: Richard
Bil: VW Corrado 16v -93
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 25 dec 2009, 11:12
Ort: Ängelholm

Re: vw corrado reg.besiktning skruvkompressor?

Inläggav viGGe » mån 02 nov 2015, 09:16

Fan vilken soppa, lider med din vän. Jag har aldrig haft problem dom gångerna jag besiktat min Corrado. Kör med en Autorotor 2089 + en massa andra eftermarknadsdelar.
En G60 är reggad med kompressor, står inte angivet att det måste vara just en G-lader. En gång har jag behövt förklarat att min Autorotor är en "utbyteskompressor" då G-ladern inte tillverkas ny längre. Annars har det aldrig varit något strul.

Visserligen har dom rätt att lägga föreläggande om regbesiktning om dom anser att effekten är för hög eller om motorn är utbytt. Men utan något konkret bevis på vad maskinen har för effekt är det svårt att tjafsa emot en besktningsman som redan bestämt sig.
Vad kör han med för kompressor? Har din vän något annat remhjul att slänga på? Några bänkpapper som visar effekten? Med den setupen som du anger borde inte effekten vara alltför mycket mer än dom 160hk en G60 har original.

Jag har varit smart och gjort en "besiktningsmapp" nu när jag bytt styrsystem i min G60, då slipper man allt tjafs om effekten vid just besiktning :angel:
patrik_a skrev:Är du race eller clean innerst inne?
Jag tycker fan du är race, alltid all in och hardcore!!
Användarvisningsbild
viGGe
Noob
 
Namn: Vigge Hellgren
Bil: Corrado SC - 91
Inlägg: 4462
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 11:01
Ort: Eskilstuna


Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

About OijOij

We are a few creative and confident souls striving after the ultimate lifestyle society. The goal is not to create trends nor to influence others. The goal is to feel free in what we do, regardless of what we do.

We’re moving boundaries by doing what we are passionate about and to show that anything is possible as long as you put your heart into it.

OijOij - Create your own goals