SAAB - Diskussion och Montage!

Allt från hjulupphängning till motorer och annat som handlar om teknik.

Re: SAAB - Diskussion och Montage!

Inläggav Maistero » tor 13 dec 2012, 03:12

Elof, tänkte höra med dig hur du löste det med sänkningen på din 900a. Kör nämligen en og(?) 9-3 (-00) som jag vill få ner några centimetrar men vete tusan hur jag ska gå tillväga, har frågat grabbarna på STCS men dom tyckte bara jag skulle köpa en nyare bil så jag kunde köpa coils direkt, haha :)
V I O L E N T C L I Q U E
Användarvisningsbild
Maistero
Noob

Namn: Stefan Karusseit
Bil: Audi A5 2,7 TDI Coupé -08

Inläggav Elofsson » tor 13 dec 2012, 23:24

Just nu rullar jag på ett gäng "hemliga" sänkfjädrar en kille på öland sålde för ett tag sedan. Sänkte mycket fram och ganska normalt bak. Finns två killar i usa som byggt egna coils till 9-3, så har man kunskap blir det inte så dyrt. annars är det ju tyvärr kapa fjädrar som gäller, vilket i mångas ögon är fel. men jag ska kapa mina så fort vintern är över.

Min bil http://www.garaget.org/?car=156878 där hittar du ett gäng bilder på hur den såg ut i slutet på sommaren. Blir STORA förändringar till nästa sommar=)

Och här har du lite inspiration m.m

Första killen saab 9-3og
Alla hans startade trådar: http://www.saablink.net/forum/search.ph ... id=3304469
Bilder på stanceworks: http://www.stanceworks.com/forums/showt ... light=saab
Några andra bilder: http://www.saablink.net/forum/tsl-membe ... /48559.htm

Andra killen saab 900ng
Byggtråd på coils: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=220412

Slammed saab threads
http://www.saablink.net/forum/tsl-membe ... /35405.htm
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=198603

Hoppas jag varit till lite hjälp med tanke på hur okunnig jag själv är, men det börjar arta sig i alla fall=)
Har du någon bild på åker så lägg gärna upp den här=)
Left home locked in my Zef Zone
Användarvisningsbild
Elofsson
Elite

Namn: Oskar
Bil: Saab 900ng -97

Inläggav Maistero » fre 14 dec 2012, 00:31

Jodå lite hjälpte de då alltid :)

så här såg den ut i somras, visste inte vad jag skulle göra med den så det vart bara nått oseriöst här och oseriöst där. :silent:
i dagsläget sitter det förövrigt en USA-plåt (mitt på kofångaren) och skärmblinkersena är utbytta till röktonade då jag bestämt mig för att stila till den en aning.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Maistero
Noob

Inläggav Elofsson » sön 16 dec 2012, 22:54

trevligt trevligt! försök hitta en oem vinge. blir mycket snyggare då. ser så tomt ut annars:P sedan kan du leta upp en lite läpp också. finns ju orginal att hitta också!
Användarvisningsbild
Elofsson
Elite

Inläggav rodder76 » sön 30 dec 2012, 17:11

Det är väl bäst o klämma in en kommentar här
Förstår inte problemet, men det kanske är jag som är ute på hal is

Till min Saab 9-5 -00 köpte jag coils till Opel Vectra B. Passade mer eller mindre rakt ur kartong.
Frågar de som har problem med sina ng900/og9-3 om de kollat upp Opeldelar, men alla har grundinställningen att det inte går.
Så idag, när jag lyssnade på alla som måste få allt serverat på silversmed kollade jag lite snabbt på delar.
Saab ng900 och Opel Vectra A har tillsynes identiska fjäderbelastat fram. Om inte kan det inte krävas mycket för att få dit Opel på ng900.
Till Opel Vectra A finns det coilover att köpa!

Så.... Ut o bygg med er!

P.S jag har bara tittat på framvagn
P.S II Jag garanterar inte att det passar... Men biljävulen är ju tvångsbyggd på Opeldelar

EDIT:
Det har visat sig att det inte passar "bolt on" tyvärr
Senast redigerad av rodder76 mån 31 dec 2012, 15:59, redigerad totalt 2 gånger.
Snabbe @STCS skrev:Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?
Användarvisningsbild
rodder76
Elite

Namn: David O
Bil: 1xMiata 3xSaab 1xVolvo

Inläggav rodder76 » sön 30 dec 2012, 17:12

Ng900 -94 enl Bildelsbasen
Bild

Og9-3 -01
Bild

Opel Vectra A -94
Bild
Snabbe @STCS skrev:Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?
Användarvisningsbild
rodder76
Elite

Namn: David O
Bil: 1xMiata 3xSaab 1xVolvo

Inläggav ToXtreme » sön 30 dec 2012, 21:50

Hej SAAB-tokar! Kommer yttra mig här även om jag inte kör SAAB själv ;)

Elofsson:
Till dig vill jag säga att jag tycker du ska skippa läppen du monterat fram, den passade inte in för 5 öre :( Sen så ska absolut ner med mot backen!! Avgassystemet går alltid att lösa :P Ett par andra fälgar hade inte varit fel heller :) Finns ju flytande bultar och då får du tillgång till både Volvo, VW, Seat, Skoda, Merca mfl.'s fälgar ;)

Maistero:
Rådiggar kulören på din bil, den är så sjukt läcker :D Håller med Elofsson om att du skulle försöka hitta en vinge till den, helst en Viggenvinge då den är klart snyggast :) Sen så måste du fixa svarta sidoblinkers (och inga LED för guds skull!) och även tona de bakre blinkersena och backljusen om du ska köra med tonat fram :) Sen tycker jag även att du ska överväga placeringen av nummerplåten och montera den i mitten igen :)

MVH Jimmy
Användarvisningsbild
ToXtreme
Noob

Namn: Jimmy Falk
Bil: BMW 318ti Compact

Inläggav Maistero » tis 01 jan 2013, 21:17

ToXtreme skrev: Maistero:
Rådiggar kulören på din bil, den är så sjukt läcker :D Håller med Elofsson om att du skulle försöka hitta en vinge till den, helst en Viggenvinge då den är klart snyggast :) Sen så måste du fixa svarta sidoblinkers (och inga LED för guds skull!) och även tona de bakre blinkersena och backljusen om du ska köra med tonat fram :) Sen tycker jag även att du ska överväga placeringen av nummerplåten och montera den i mitten igen :)

haha, tack! jo den är ju minst sagt speciell! :) vinge kommer, var så säkra! tonade sidoblinkers är fixade (gjordes strax efter bilderna var tagna), bakljusen ska bli tonade dom med till sommaren och reg.plåten är faktiskt tillbaka flyttad och även utbytt till en mindre laglig USA variant ;)
Användarvisningsbild
Maistero
Noob

Inläggav Elofsson » ons 02 jan 2013, 13:52

ToXtreme skrev:Hej SAAB-tokar! Kommer yttra mig här även om jag inte kör SAAB själv ;)

Elofsson:
Till dig vill jag säga att jag tycker du ska skippa läppen du monterat fram, den passade inte in för 5 öre :( Sen så ska absolut ner med mot backen!! Avgassystemet går alltid att lösa :P Ett par andra fälgar hade inte varit fel heller :) Finns ju flytande bultar och då får du tillgång till både Volvo, VW, Seat, Skoda, Merca mfl.'s fälgar ;)

Maistero:

MVH Jimmy

Läppen är jag väl medveten om att den inte har full fitment och kanske inte passar. Letat efter annan men har inte hittat någon än. Och som det ser ut nu har massa godis kommit och är påväg, bl.a. Nya fälgar. Så projektet kommer flyga framåt snart:) måste besiktiga den först bara;)

Edit, jag gillar läppen men är vissa saker med den som kunde varit bättre, den skulle moddas egentligen, men har bara inte hunnit.
Användarvisningsbild
Elofsson
Elite

Inläggav krisvol » tor 03 jan 2013, 14:16

Hei

Lurer på om det er noen som har sett 9,5" ET35 felger på Saab 9-3?
Vet at 8,5x18 skal gå, men har lyst å ha bredere felg bak enn foran.
Användarvisningsbild
krisvol
Noob

FöregåendeNästa

Återgå till Teknik