Ang. rostfria banor BBS RM

Precis som rubriken förtäljer så är det hjulen som är i fokus här.

Ang. rostfria banor BBS RM

Inläggav lowrider- » tor 23 feb 2017, 10:59

Hallå!

Ska renovera en uppsättning BBS RM till min campingbuss och har en fundering kring ytterbanorna.

Då bilen står still en hel del under året och givetvis ibland utan att tvättas så vill jag gärna ha input från de som kör med rostfria banor på sina BBS.

Antar att det är stor skillnad på rostfria/alubanor.

Får ni någon form av oxidering eller missfärgning på de rostfria banorna?

För mig känns det mer logiskt att köpa rostfria banor och skruvar för mindre underhåll.
Det är inte en utställningsbil så det kommer inte putsas efter varje gång man kört utan det är mer troligt att det händer några gånger under sommaren.

Kom gärna med info.

Ha det!
johan
VW Lupo 3l 2004, VW Touran 2006, VW typ1 1965, Porsche 911 Targa 1974
Användarvisningsbild
lowrider-
Elite

Namn: Johan Almgren
Bil: VW Lupo 3l 2004

Re: Ang. rostfria banor BBS RM

Inläggav veniib » sön 26 feb 2017, 18:41

lowrider- skrev:Hallå!

Ska renovera en uppsättning BBS RM till min campingbuss och har en fundering kring ytterbanorna.

Då bilen står still en hel del under året och givetvis ibland utan att tvättas så vill jag gärna ha input från de som kör med rostfria banor på sina BBS.

Antar att det är stor skillnad på rostfria/alubanor.

Får ni någon form av oxidering eller missfärgning på de rostfria banorna?

För mig känns det mer logiskt att köpa rostfria banor och skruvar för mindre underhåll.
Det är inte en utställningsbil så det kommer inte putsas efter varje gång man kört utan det är mer troligt att det händer några gånger under sommaren.

Kom gärna med info.

Ha det!
johan

Tjenare Johan!

När det kommer till dem olika materialen så kan jag säga detta

Rotfritt i sig är en hårdare metall, och därav mer slitstark, tål även slag från ojämnheter från vägar mer, tex om du skulle köra in i ett hål, men som alla fälgbanor så är även dem designade att kollapsa vid fatala skador, detta för att ta mindre stryk på centrum och resterande komponenter i fram/bakvagn, men nog om det. Underhållet är mindre och det är mer reptåligt, men oxiderade rostfria banor blir missfärgade, och det är väldigt svårt att få bort, och kräver mer eller mindre mycket kraftigare maskiner och medel för att få jobben gjorda.

ALU är nästan lika starkt då det et framtaget för just detta ändamål, underhållet är dock ökat, och det är känsligare mot tvätt repor, väldigt lätta att polera upp och underhålla, går att göra för hand men lättare maskiner kan göra jobbet mycket lättare.

Det finns semi permanenta coatings som gör att du knappt behöver använda fälgrengöring på fälgarna, tex ceramic pro som dock endast kan installeras av certifierade, men annars har du likvärdiga produkter som du själv kan lägga från tex från carbon collectives, cquartz eller gtechniq.
Annars har du en billigare variant från Sonax (fälgförsegling), eller valfritt wax/lackskydd.

Jag gillar personligen den ljusare polerade nyansen från ALU , kontra den lite mörkare som rostfritt får. Vissa säger att rostfritt glänser mer, men det är som sagt underhållet, båda ser minst lika bra ut som slutprodukt nya och fina och det går knappt att skilja dem åt.

Det mesta handlar om personliga preferenser, så valet är ditt helt enkelt. Det enda jag kan komma på att säga är att vill du ha lite starkare banor för dagligt bruk så kör du Radinox, men kom bara ihåg att båda behöver underhåll och kärlek.

Är du sugen på ett par provmonterade 15"x2" 30-Håls Radinox till BBS så har jag det liggandes på hyllan då jag gick till 3" ALU, vi kan ta resten via PM :thumbup: :wave:
I ❤ Oijoij
IG - veniib
Användarvisningsbild
veniib
Elite

Namn: Venhar Bara
Bil: Golf MKII OEM+

Återgå till Fälgar & Däck