Våga fråga!

Ordet är fritt, gå bananas & snacka om precis vad som helst.

Våga fråga!

Inläggav Shining » sön 10 jul 2011, 22:15

Jag har en Golf GTi -91, nyinköpt, hur ska jag ens börja göra för att få ett snyggt stance? (Har en rätt begränsad budget)

Har inhandlat fälgar, http://www.wheelzone.se/falgar-1/4x100/ ... -s-b9.html och däck. Förbered er för ett bombardemang av frågor... :think:

Jag är inte den bästa på att meka så kan jag skicka in bilen med fälgar och allt till en verkstad och säga "Jag vill ha x camber på framhjulen och y camber på bakhjulen, också sänk den med x cm." Det är inte så lätt, eller? Vilka verkstäder (I närheten av Norrköping) utför sådana projekt och hur mycket skulle det kosta? Går det annars att utföras med hjälp av några duktiga polare? I så fall, hur?

Hur vet jag vilken camber jag ska ha?

Tusen tack och moderatorer får givetvis låsa/flytta ifall jag hamnat på fel forum
Användarvisningsbild
Shining
Noob

Namn: Christofer
Bil: VW Golf GTi -91

Våga fråga!

Inläggav E.Friberg » mån 11 jul 2011, 13:57

Nu när väldigt många nya medlemmar börjar ramla in på vara kära lilla hem i cyberspace, känns det som, i stället för att starta massa onödiga trådar så har vi den här till diverse frågor.

Det kan ju vara allt från,

Vad är Stance?

Vad står JDM för?

Om jag vill ha hjälp med nått vart vänder jag mig då?

Go for it noobies! :thumbup: :thumbup:
robinpouzar skrev: Hahahaha.... De här bilen ska inte bli nån efterbliven pokémon!!!
Användarvisningsbild
E.Friberg
Elite

Namn: Eddie Friberg

Re: Stance frågor från en komplett nybörjare

Inläggav E.Friberg » mån 11 jul 2011, 15:27

Jag hänvisar dig till den här tråden i framtiden! Välkommen och jag hoppas du kommer trivas! ;)

viewtopic.php?f=4&t=6201&p=137701#p137701
robinpouzar skrev: Hahahaha.... De här bilen ska inte bli nån efterbliven pokémon!!!
Användarvisningsbild
E.Friberg
Elite

Inläggav Lithell » mån 11 jul 2011, 17:02

Shining skrev:Jag har en Golf GTi -91, nyinköpt, hur ska jag ens börja göra för att få ett snyggt stance? (Har en rätt begränsad budget)

Se till att du får fälgar med "rätt" dimensioner, bredd, inpressning och däck. Sen är det bara att sänka och passa in fälgarna tills det ser bra ut. Allt beror på vad det är för utseende du är ute efter.

Shining skrev:Jag är inte den bästa på att meka så kan jag skicka in bilen med fälgar och allt till en verkstad och säga "Jag vill ha x camber på framhjulen och y camber på bakhjulen, också sänk den med x cm." Det är inte så lätt, eller? Vilka verkstäder (I närheten av Norrköping) utför sådana projekt och hur mycket skulle det kosta?

Bästa är nog om du tar kontakt med en verkstad och frågar dom, det kan skilja väldigt mycket från ställe till ställe. Ett tips är annars att skaffa en Haynes Reparationshandbok till din bil och läsa på vad som behövs och hur det ska göras. Sen kan du ju avgöra om det verkar lämpligt för dig och dina polare att göra.

Fördelen med att göra det själv är att man lär sig, och det blir billigare. Nackdelen kan vara att man behöver ett ställe att vara på och ibland specialverktyg.

Shining skrev:Hur vet jag vilken camber jag ska ha?

Genom att testa sig fram, eller att titta på folk som enligt dig har "rätt" grader camber och göra samma sak.
Användarvisningsbild
Lithell
Elite

Namn: Joakim.L
Bil: BMW K100 RS

Re: Våga fråga!

Inläggav Lithell » mån 11 jul 2011, 17:03

Varför ligger denna i OT, ska den handla om annat än stance och bilar?
Användarvisningsbild
Lithell
Elite

Inläggav E.Friberg » mån 11 jul 2011, 17:14

Det är ju en "Våga fråga" tråd! Då gäller det allt mellan himmel och jord! Men antar att vissa kommer ställa frågor som inte relaterar sig till Stance, så därför la jag den här! :)
Användarvisningsbild
E.Friberg
Elite

Inläggav robinpouzar » mån 11 jul 2011, 17:22

Ska snoppen vara alldeles röd och svida ????
Gefledub.com
Användarvisningsbild
robinpouzar
Elite

Namn: Robin Pouzar
Bil: Audi A4 STCC -05

Inläggav Lithell » mån 11 jul 2011, 17:37

E.Friberg skrev:Det är ju en "Våga fråga" tråd! Då gäller det allt mellan himmel och jord! Men antar att vissa kommer ställa frågor som inte relaterar sig till Stance, så därför la jag den här! :)

Tror personligen mera på att man skaffar en bättre sökfunktion på forumet, och hänvisar till den. Alternativt en samlingstråd med massa länkar till redan besvarade frågor. Denna tråden kommer bli väldigt lång och rörig och folk som är nya kommer aldrig orka läsa igenom hela för att får svar på en fråga.

robinpouzar skrev:Ska snoppen vara alldeles röd och svida ????

ja.
Användarvisningsbild
Lithell
Elite

Inläggav E.Friberg » mån 11 jul 2011, 17:49

NJeaä, vete fan om jag kan hålla med om det! Men nya människor kommer till forumet, då har dem ett ställe att ställa deras frågor istället för att skapa massa trådar hit och dit! Då ser jag mycket hellre att den här tråden blir rörig, än att hela forumet blir det!
Användarvisningsbild
E.Friberg
Elite

Inläggav Shining » mån 11 jul 2011, 20:59

Ok tack :)
Användarvisningsbild
Shining
Noob

Namn: Christofer
Bil: VW Golf GTi -91