MatsK - Porsche 914 2.0 1974

Skapa en projekttråd för din bil.

Re: MatsK - Porsche 914 2.0 1974

Inläggav Speedster » ons 13 jan 2016, 11:58

Grymt jobb do gjort Mats, imponerande nogranhet i alla detaljer!

Ska bli spännande att se den på gatan :thumbup:
Petter Lilled
Porsche 911 Targa -83 (993 RSR) SÅLD
Porsche 997 Carrera 2 S -05
Användarvisningsbild
Speedster
Elite

Namn: Petter Lilled
Bil: Porsche 997

Inläggav MatsK » tor 14 jan 2016, 19:40

Bild
Borra borra!

Bild
Yummy.....

Bild
Efter blästring, svetsprimer och en nyproducerad del från Restoration Design i Canada.

Bilen hade massor med gamla skador som fullagats och jag fick ha iväg den på riktning eftersom den var lite skev i fronten.
Tyvärr vart den trots detta inte helt 100 vid höger strålkastare än idag, får se om jag orkar fixa detta en kommande vinter.

Bild
Slipa, slipa, slipa.... :wtf:

Bild
Men känslan när man får börja montera nya och renoverade delar på en nymålad kaross är oslagbar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

Namn: Mats Karlsson
Bil: Porsche 914 -74

Inläggav MatsK » sön 17 jan 2016, 20:13

http://youtu.be/8FGpixyAc0w

Får väl erkänna att det inte gick helt friktionsfritt och att det finns några issues kvar att lösa.

Först hade vi problem med ett läckage mellan en spridare och spridarbryggan, isärmontering och lite gummifett på o-ringen löste det.

Efter det så hade vi en intermittent rpm signal till sprutet. Visade sig att en av stiften till triggergivare inte låste fast i kontaktstycket, bytte kontaktstycke och det löste det problemet.

När allt annat lirade kunde vi inte få den att tända alls förutom några baktändningar och en rejäl avgasknall som nästan gjorde så att nya kallingar behövdes... Slog över från sekvensiell gång till wasted spark och då hoppade den igång så snällt.

Finns lite issues kvar att lösa dock:
Startmotorn verkar inte koppla ur med en gång när motorn startar, det gnällande ljudet på filmen är startmotorn som övervarvar lite....

Motorn stannar inte när jag slår av på nyckeln, får döda den via laptopen. Nåt elektriskt som jag missat.

Oljeläckage från vänster ventilkåpa...måste ner med avgasystemet på den sidan...igen.

men vafan.....den går!! :clap:
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

Inläggav krossk » sön 17 jan 2016, 21:23

Det brukar dyka upp lite barnsjukdomar första tiden. Men grattis till att fått igång den!!
Användarvisningsbild
krossk
Elite

Namn: Kross
Bil: BMW 540i e39

Inläggav jens » tis 19 jan 2016, 10:28

Instämmer med Kroosk, det hade varit mer oroväckande om allting lirade perfekt. Personligen hade jag iallafall varit ruskigt nervös då.
Underbart roligt att du bygger något på den här karossen, udda & jäkligt festligt.
Royal Fitment 27-28 Augusti Almenäs/Borås
Användarvisningsbild
jens
Administratör

Namn: Jens
Bil: M3E36 T / Golf MK6 tdi

Inläggav MatsK » tis 19 jan 2016, 15:11

Tack! :)

Har löst problemet med att motorn inte stannar när jag vrider av nyckeln nu i alla fall. Visade sig vara ett vanligt problem och det beror på att generatorn skickar lite ström baklänges via laddningslampan och detta gör att pinnen som jag tar switchad +12v från behåller spänningen tillräckligt mycket för att relät inte ska slå ifrån. En diod på matningen till laddlampan fixar detta. (som kuriosa räcker det även att trycka på bromspedalen för när bromsljusen tänds så drar dom tillräckligt med ström för att relät ska tappa sin hållspänning, underbart med gamla bilar... :) )

Vi gillar det MatsK har postat i detta inlägg:
96GT
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

Inläggav MatsK » sön 24 jan 2016, 20:52

Oljeläckage fixat, visade sig vara vänster ventilkåpspackning som hamnat lite snett när jag låst fast låsbygeln.

Har plockat ner startmotorn och kört den på bänk och kunde inte hitta några problem som skulle kunna ha orsakat det gnällande ljudet
jag får vid kallstart. Fick ett tips om att det kunde vara uttrampningslagret och det stämmer nog. Betyder dock att lådan måste ner igen. :roll:

Bild

Finlirsmek med att dra fast bokstäverna på motorgallret. :D

Bild

Gå bort skorna, kommer ha 195/50-15 på dessa.

Bild
Elsystemet är renoverat med nya kabelskor överallt.

Bild
Instrumentbrädan omklädd i svart alcantara.

Bild
Jag har ju även Martini loggorna som här till ränderna men valde att inte sätta på dom, kanske kommer dom på till sommaren.
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

Inläggav MatsK » tor 11 feb 2016, 22:12

De senaste veckorna har mest spenderats på att fixa sånt som upptäckts efter att jag fick startat motorn.
Den största problemet var att urtrampningslagret gnällde och det betyder att växellådan måste ur.

Bild

Förra helgen så gjorde jag ett ryck och plockade ur lådan och beställde alla nya delar som behövdes. Jag passade på att bya alla slitddelar och sånt runt koppling och svänghjul. Pilotlager, bussningen till kopplingsarmen m.m.

Bild

Medans jag väntade på delarna så fanns det lite annat att fixa med, stolarna blev avtvättade och jag tog bort den gamla silvertejpen som föregående ägare lagat dom med. Jag ska så småningom ta och klä om stolarna men just nu får dom duga som dom är även om dom ser lite väl patinerade ut. Båda stolarna fick även nya justerhandtag då orginalen i zink oftast har gått av.

Bild

Jag passade också på att cadda upp och få laserskuret fyra st fotplåtar till aluminuimtrattarna som jag fått tillverkat av Ajdens Mekaniska.

Bild

Till min födelsedag tidigare i veckan så kom det även ett paket som jag beställde för en dryg månad sedan. Anpassade golvmattor med Martini Racing motiv.
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

Inläggav 96GT » fre 12 feb 2016, 16:52

Snygga mattor... anpassade skriver du... var köpte du dom?
Användarvisningsbild
96GT
Elite

Namn: Peter
Bil: SAAB 96 1965

Inläggav MatsK » fre 12 feb 2016, 19:01

Köpte dom på ebay. Säljaren heter Ricambi Automobilia. Tog ca en månad att få dom då dom tillverkas på beställning.
Användarvisningsbild
MatsK
Noob

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt