JohnLarssonSköld - BMW E36 Coupé || Violent Clique

Skapa en projekttråd för din bil.

Re: JohnLarssonSköld - BMW E36 Coupé || Violent Clique

Inläggav johnlarsson » tor 16 mar 2017, 22:29

Paeren skrev:Ser ut dom att du gör ett fint jobb! Ska bli roligt att se slutresultatet. Förnicklade centrum såg riktigt bra ut! Är det förnicklat du kör på?

Man får tacka! Nej blir inte nickel i slutändan. Lämnade iväg ett centrum för två dagar sedan för att få sluttouchen, skulle få tillbaka det nästa vecka förhoppningsvis :D
Violent Clique
Sköld Photography
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite

Namn: John Larsson Sköld
Bil: BMW E36 Coupé

Inläggav johnlarsson » ons 05 apr 2017, 21:21

Ett problem man får på E36or när man ställer upp cambern är att hubbarna hamnar längre ut från diffen vilket då drar med sig drivaxlarna ur diffen och man tappar drivning och olja börjar läcka ut. Har länge klurat på hur jag ska fixa problemet och tanken var först att göra en spacer att ha mellan drivaxeln och diffen. Men har även tänk länge på att byta till en 188 diff för att få lite lägre utväxling då 320is ligger jävligt högt i varv när man cruisar motorväg.
Ska man byta från 168 diff (vilket sitter på 320) till 188 så måste man byta bakre delen av kardan, diffen i sig, drivaxlar och hubbar. Allt detta för att 188 diffen är både bredare, längre och har större diameter mellan bulthålen än 168.
Jag fick idén att använda drivaxlarna som är till 168 diffen (längre än 188 drivaxlarna), och sedan ha 188 diffen som är bredare än 168 diffen. Det skulle då göra att jag slipper ha en spacer mellan drivaxel och diff då 188 diffens bredd kompenserar för det.

Så jag fick köpa en 188 diff och bakre delen av kardan till en väldigt bra peng. Splinesen på kardan va tyvärr vridna och gick inte att använda, så slutade med att jag använde min egna kardan. Utväxlingen på den här diffen är 2,93 jämfört med min tidigare på 3,45, så borde bli lite bättre i alla fall! :D

Bild

Såhär blev glipan med 168 drivaxlarna och 188 diff utan omgjorda medbringare. Betydligt bättre än det var tidigare!
Bild

Satte upp 168 medbringarna i svarven
Bild

Svarvade en bra yta att styra på
Bild

Delade sedan så jag fick dessa bitarna
Bild

Satte upp 188 medbringarna
Bild

Svarvade ner flänsen och svarvade upp det inre hålet för att matcha styrningen på 168 medbringaren
Bild

Blästrade av de båda delarna
Bild

Och det här är då principen för att få allting att funka. Delen som går in i diffen är från 188 diffen och flänsen är från 168 för att passa till drivaxlarna
Bild

Bild

Sedan va det bara att kräma på TIG:en och smälta ihop skiten!
Bild

Bild

Slängde på lite färg
Bild

Bild

Allting färdigmonterat. Blev svinabra!
Bild

Eftersom 188 diffen är längre än 168 så innebär det att kardanen ska vara kortare till 188 diffen. Det går att ta bakre delen av kardan som ska vara till 188 diffen, men student och fattig som jag är så valde jag att korta av min nuvarande istället för att köpa en ny.

Så markerade upp och märkte med röravskäraren 3cm där jag skulle korta av. Sedan tog jag en vanlig bågfil och kapade igenom det sista
Bild

Bild

Svarvade en hylsa som går på insidan av kardanen för att styra så det blir rakt igen
Bild

Bild

Och lite svets på det så va saken biff!
Bild
Violent Clique
Sköld Photography
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite

Inläggav Jimmie » tor 06 apr 2017, 18:20

Kul med alla dessa egna lösningar och att det går framåt, ska bli kul att se den på hjul sen! :)
I ❤ Oijoij
IG:JIMMIE_SICKBOYS
Användarvisningsbild
Jimmie
Moderator

Namn: Jimmie Lindby
Bil: Land Yacht '66

Inläggav hjertbro » tor 06 apr 2017, 19:20

Ser sjukt bra ut!! Grymt jobb du gör! Lär fan kika förbi å kika när vi ändå bor så nära!
Användarvisningsbild
hjertbro
Elite

Namn: Johan Hjertbro
Bil: Bmw e90 320i

Inläggav johnlarsson » mån 10 apr 2017, 16:34

Jimmie skrev:Kul med alla dessa egna lösningar och att det går framåt, ska bli kul att se den på hjul sen! :)

Ja det ska bli spännande fan! Sommarn är ju snart här, lär lägga i femmans växeln nu för att hinna klart :D
Violent Clique
Sköld Photography
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite

Inläggav johnlarsson » mån 10 apr 2017, 16:37

hjertbro skrev:Ser sjukt bra ut!! Grymt jobb du gör! Lär fan kika förbi å kika när vi ändå bor så nära!

Tack! Har ju bilen, garage och allt vad det heter hos päronen i Surahammar. Så har inte mycket att visa upp här i Borlänge tyvärr :(
Violent Clique
Sköld Photography
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite

Inläggav johnlarsson » mån 10 apr 2017, 16:54

Fortsätter väl med lite mer egensmide när jag ändå är igång!
Fick problem nu när jag ökade cambern att bakfälgarnas tunnor tog i dämparen i överkant. Tänkte att jag åker väl till någon järnhandel och köper en längre bult och bara gör en distans att ha mellan dämpare och infästning. Åkte runt över hela Västerås utan att hitta någon som hade rätt grejer och blev tillslut vägledd till något ställe i Kungsör eller vad han sa, så lämnade det där och tänkte att jag gör egna grejer istället :D

Har för mig originalbulten va 60mm lång, och skulle ha en bult som va 10mm längre. Gick och letade i bultlådan efter en 10.9 bult som va tillräckligt lång och grov för att smida lite i
Bild

Sågade den nya bulten till ungefärlig längd med bågfil. Satte upp i svarven och stack av i rätt längt och gjorde dubbhål för att ha något att styra i
Bild

Svarvade biten längst ut till 12mm och gjorde en chamfer, sen delen till vänster svarvade jag till 11mm då originalbulten har den utformningen
Bild

Letade rätt på ett gängsnitt och gängade hela delen som va 12mm
Bild

2st egna VS original
Bild

Och slutresultatet! Hittade 2st 10mm brickor som jag använde som distans.
Bild

Slet även ur lite motorvärmarkablarfrån motorutrymmet för att rensa upp lite
Bild
Violent Clique
Sköld Photography

Vi gillar det johnlarsson har postat i detta inlägg:
dl977
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite

Inläggav johnlarsson » tis 16 maj 2017, 16:48

Blir lite av en mega-update det här! :)

När jag breddade bakskärmarna så hamnade bakstöten lite fel eftersom skärmen är utdragen ända från baklyktorna. Så valde att bygga om fästena för bakstöten i karossen för att få en bra placering igen. Här ser ni hur mycket det felade med originalfästen
Bild

Kapade lite av den gamla plåten
Bild

Borrade hål och kapade till två stycken nya bitar att svetsa dit
Bild

Ditsvetsade. Har tyvärr ingen bild på hur placeringen blev med dom nya fästena, så ni får helt enkelt lita på att det blev bra :D
Bild

Bild

Har även slipat klart de resterande centrumen, så nu är de färdiga för att kopparpläteras. Vet inte hur många timmar det blev i sliptid, men satt ungefär en vecka i sträck från morgon till kväll. Så blev ett par :roll:
Bild

Gick åt en del sandpapper å! Tror jag gjorde av med 40 eller 50 ark papper sammanlagt..
Bild

Och här är då det som vi alla väntat på.. Kopparpläterade centrum!
Här är bilden då jag precis hade hämtat centrumet. Blev lite ledsen först för det såg ut som centrumet va helt förstört. Var ärgat rätt bra på flera ställen, och finishen såg allt annat än bra ut. Men fick tvätta av dom med något speciellt medel och gå över med mikrofiberduk så blev det helt skinande blankt!
Bild

Efter jag polerat upp centrumet så la jag på 4 lager klarlack för att slippa polera var 10:onde minut. Blev riktigt bra faktiskt!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen var det dags att göra rent skruvar från silikon.. Satte upp borrmaskinen i skruvstycket med en ståltrissa, sen va det bara att stå och göra rent skruv för skruv..
Bild

Före VS efter.
Nu är skruvar och muttrar iväg lämnade för att få ny beläggning
Bild

Tog även ut kärran en snabbis för att blåsa av lite damm. Ser inte mycket ut för tillfället :D
Bild

Även slipat färdigt båda bakskärmarna nu. Så det som återstår nu är lite lack!
Bild

Bild

Även fjäderbenstornen är klara för lack
Bild

Bild
Violent Clique
Sköld Photography

Vi gillar det johnlarsson har postat i detta inlägg:
Steeewie
Användarvisningsbild
johnlarsson
Elite