wette - BMW E36 S54 Turbo

Skapa en projekttråd för din bil.

wette - BMW E36 S54 Turbo

Inläggav wette » tis 20 sep 2016, 19:36

Tja!

Våren 2014 så var jag i (en annan del av) Köping och hämtade min första E36a. Det var en del fix med bilen med prislappen var rätt så den fick följa med hem. Efter en lång och spännande resa hem med lite stopp för påfyllning av kylarvätska, olja och det dagliga kaloriintaget (och lite till) så kom den hem. Tanken var att byta toppackning och köra oöppnat turbo men det visade sig att toppen var sprucken. Efter det inhandlades en annan topp men den visade sig med vara sprucken. Där efter så spårade allting ur. :roll:

Bild

Bild

Sen kom hösten och då blev det nya planer. En M52B28 inhandlades som en reservdels motor. Tanken var att köra halvsmidd 2.8. Efter en hel vinters byggande så kollapsade hela den idén också när oljetrycket försvann och då mitt i våren fick man göra en drastisk lösning för hinna köra något. En M54B30 vevaxel, wiesco-kolvar och nya lager inhandlades. Blocket åkte på borrning och efter en helg var nya maskinen klar och startad. Det blev 3 liters M50 turbo på 519whp 706wnm. Bilen rök så trodde turbon var kass så bytte den till en ny. Men röken försvann inte helt så vågade knappt köra mer efter det. I slutet av augusti 2015 tog jag beslutet att riva motorn och då hade kolvringarna packat ihop. Det hade resulterat i metallspån ner i alla lager och vid kolvbultar. :thumbdown:

Resultatet av det hela blev nya planer, ännu en gång. Nu mer taggad en någonsin och sponsorer bakom så impoterades en S54B32 från Irland. Nu är tanken att börja tävla i drifting. Så nu behövs ett grymt register och en "lagom" effekt. Med hjälp från Gordon Ramsays kokbok så hittade jag rätt recept. Vi tog bort en nypa salt och la till föjande:

- S54B32 borrad till 87.5mm
- Toppdeckat
- H-profil stakar
- Wiesco-kolvar
- JE värsta kolvbultar
- Vevparti viktat och balanserat med svängningdämpare, svänghjul och koppling
- Toppen planad och tillsnyggad
- Supertech ventiler och fjädrar
- Nya lager, kedjor och packningar i hela maskinen
Allt detta utfört av Luntec.

- MaxxECU med extra moduler för aktiv vanos och e-gas
- Egentillverkat grenrör i svartstål och coatat (Samma coating som turbiner i stridsflygplan)
- Egentillverkat aluminum plenum insug med 50mm fullradie trattar
- BorgWarner 9180EFR med intern wastegate
- Cooperring packning
- ARP både topp och ram
- Bosch EV14 1500cc spridare
- Oljetråg ombyggt för M20 lut
- Sachs 765 tryckplatta med fyrpuckad ofjädrad sinter
- Billet svänghjul
- GS6-53DZ växellåda med egentillverkad balk och spakställ
- 4' downpipe och 3'5 resten (allt är rostfritt)
- Egenbyggt kylsystem
- VAG spolar
- AN10 tryckledning och AN8 retur till bränsle
- Nuke fuelrail, catchtank och en kylare på returen
- 3st Walbro GST450 bränslepumpar
- Kortad M3 3.0 kardan
- Renoverad och uppspänd lamelldiff 188 med 3.15 utv och M16 främare diff bult
- Stummonterad motor och drivlina
Helvsetsning av grenrör, insug och kabeldragning till styrenhet är utfört av Streetpower.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Recept för chassit blev:
- E46 länkarmar
- T-parts adaptrar
- Powerflex samt strongflex och lite egentillverkade bustningar
- E46 330 bromsar fram med Carbotech XP10 belägg
- E36 328 bromsar bak med Carbotech XP8 belägg
- Stålomspunna slangar
- 328 drivaxlar
- TA-coils :roll:
- Förstärkt bakvagnsinfästning deluxe
- Helbur från finess
- Makrolon rutor från B-stolpen bak
- Ombyggda hjulhus fram
- Sparco hydralisk handbroms
- Sparco ratt
- Sparco Circuit LF-II förarstol
- Sparco Sprint V passagerarstol
- Sparco 6-punktsbälte
- Racelås motorhuv, baklucka och front
- Egentlliverkad frontspoiler
- M-paket runt om
- M-contur fälgar med Federal R-däck för gata/bana

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Pågrund av en söndrig mobil så saknas många bilder från tidigare stadie som gärna skulle fått komma med. Ska se om jag kan lösa detta och komma med en update!

Framtidsplaner:
- BC-Racing ER coilovers
- Komplett Wisefab fram och bak
- Felonyform
- Ny lack samt motiv
- Fälgar för tävling
- Godkänd för drifting
- Eventuellt 210 diff, grövre kardan och drivaxlar'
- Eventuellt renovera mina futuror för show

Bilen håller på att mappas denna veckan och håller tummarna för en debut på Gatebil Mantorp i helgen. En update kommer när den är klar. :lol: Sedan kommer det börjas på mer utseende under hösten/vintern. 8-)
Användarvisningsbild
wette
Noob

Namn: Viktor
Bil: E36 S54 Turbo

Re: wette - BMW E36 S54 Turbo

Inläggav viGGe » ons 21 sep 2016, 11:18

Trevlig trådstart!
Ös på :thumbup:
patrik_a skrev:Är du race eller clean innerst inne?
Jag tycker fan du är race, alltid all in och hardcore!!
Användarvisningsbild
viGGe
Noob

Namn: Vigge Hellgren
Bil: Corrado SC - 91

Inläggav D.Ohlsson » ons 21 sep 2016, 21:03

Vackert!
-VIOLENTCLIQUE-

Instagram @d.ohlsson
Användarvisningsbild
D.Ohlsson
Elite

Namn: Daniel Ohlsson
Bil: S13 / BMW e3 / 328 E36

Inläggav jens » tor 22 sep 2016, 07:24

Underbart motorkoncept, kan inte bli bättre faktiskt.
Du får se till att bomba oss med små filmklipp sen när mappning är gjord, borde vara en snuskig respons i den.
Royal Fitment 27-28 Augusti Almenäs/Borås
Användarvisningsbild
jens
Administratör

Namn: Jens
Bil: M3E36 T / Golf MK6 tdi

Inläggav veniib » lör 24 sep 2016, 14:30

jag vill se mer utav bygget på motorn, gärna lite klipp när du kör med !
I ❤ Oijoij
IG - veniib
Användarvisningsbild
veniib
Elite

Namn: Venhar Bara
Bil: Golf MKII OEM+

Inläggav Ankan907 » lör 24 sep 2016, 22:26

Trevligt bygge!
Köpte du motorn från ett företag i Irland eller bara på eBay?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Ankan907
Noob

Namn: Andreas
Bil: 530im

Inläggav wette » tis 27 sep 2016, 17:45

Tack för fin respons alla!

Bilen startades förra veckan med nått litet missljud som slog från motorn och då blir man nervös direkt när man haft den oturen jag haft tidigare.
Efter lite felsökning så insåg jag att de kom underifrån så de va bara att riva oljetråget. 2 timmar senare så va felet hittat, vevstakarnas överfall hade precis nuddat en oljeavldeningskant i tråget så igentligen skulle man kunnat hålla den på lite varv en stund så hade de nog tystnat :angel:

Bild
Bild

Skruvade ihop den igen och rev väck kamaxlar och vanos för att kunna efterdra toppen. Kanske inte direkt de roligaste jag gjort på mina 20 levda år men nu va jag riktigt taggad på att köra så de va bara att kriga på! När den var redo med lite framlampor och skärmar o sånt så rullade jag bort den till streetpower för mappning. Jonas och Hannes på Streetpower höll på och dona länge för att kalibrerar alla häftiga funktioner men fick inte vanosen att lira. Efter några samtal och teamview styrning på bilen av Natte på maxxtuning så fick han det till slut att funka. Det var nån skum bugg i sprutet som slog ut styrningen av vanosen. Men äntligen funkade bilen som den skulle! Vi skruvade upp bilen i Streetpowers dyno och mappningen var i full gång, äntligen! :thumbup:
Körde 458 whp redan vid 0,5 bars laddtryck! Då började vi inse att denna gamle e36an kommer bli sjuk :lol:

Bild
Bild

Men vem nöjer sig där? ;)
Började mosa på mer ladd och upptäckte snart att wg klockan inte räckte längre. Tur som var hade Hannes hade redan beställt hem BorgWarners highboost klocka då han känner mig såväl att jag inte är intresserad av någon lågtrycksturbo.
Så efter att wastegaten var bytt så började de hända grejer! Men de verkade som att de inte går plocka så mycket på BorgWarners egna wg klockor.
Det gick inte ha så mycket laddtryck som vi trodde, men vi drog några pulls och plötsligt missar tändningen och den börjar ticka. Ett lashcap hade lossat och ett fäste för en tryckare. S54 är jätte känsliga för att bryta tändning så därför är det fuelcut som bryter bränslet istället för att det ska fungera så det blir lite samma sak när den missar tändning.
Vi försökte pilla tillbaka den men istället slutar det att lashcapen tappas ner i en oljekanal och en magnetpenna bryts av inne i motorn :clap:
Då var de dags att plocka bort tråget igen ja! bogserade bort bilen till jobbet och skruvade hela kvällen och fick ihop det och startade strax innan 1 på natten i torsdags innan gatebil. Åkte hem och sov några timmar innan de va dags att köra och jobba igen.
På fredagen så tog Hannes och Jonas och hämtade den och mappningen fortsatte fast nu med motstånd på trigger givaren för att den inte ska missa tändningen fler gånger. Körde till Streetpower direkt efter jobbet och kommer dit och dom har bottnat nästa wastegate också men nu är det i alla fall strax under 700 whp vid 1,2 bars laddtryck och fullt ladd vid nästan 3500rpm :twisted: helt stört... men mer kommer!

Kvällen fortsatte med en provkörning och skruvande för att få klart det sista innan gatebil.
04:00 är vi klara och lastade. Nu började vår 35 mil långa resa mot Mantorp. När vi kommer fram och besiktar bilarna så var det lite krabb. Men det var bara att strapsa fast ett rostigt nät från en gammal ventilationstrumma så gick den igenom :crazy:
Körde som fan hela helgen, allt lirade förutom några smågrejer (råkade knäcka växelspaken så fick krabba med att få ordning på en coolerworx spak och nytt länkage). Men allt gick bra och de va en sjukt rolig helg! Min syrra har filmat all körning så får styra upp och klippa till nått så ni får se monstret in action.

Har inte så mycket bilder men ska försöka ordna fler. Här är våran depå på Gatebil i alla fall.

Bild

Polaren Jespers halvsmidda M50B28 E30 med 450whp brevid min E36.

Kommer en stor upate på projektet kommer när jag fått ut bilderna från min gamla trasiga iPhone.

viGGe, D.Ohlsson : Tack!

Jens, veniib : Filmer bilder och annat skoj kommer så fort det är klippt och så, ska försöka filma lite på gatan och annat kul. :)

Ankan907 : Motorn är köpt av en firma som köper billiga M3or som sedan plockar ner dom och säljer i delar. Kan skicka mer info om du är intresserad av att beställa nåt.
Senast redigerad av wette sön 08 jan 2017, 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wette
Noob

Inläggav wette » ons 02 nov 2016, 20:07

Tjena! Va ett tag sen jag gjorde nåt med bilen så tycker de kan va dags o lägga ut vad jag gör istället! Bilen har bara funkat och har knappt behövt lyfta på huven. Känns så bra att den funkar så bra som de gör, de enda jag behövt göra är service och bytt till svets diff för lamellen rasade och sen har jag pangat en drivaxel :angel:
Men sen har de filmats lite, en kompis redigerade till lite gatåka för någon vecka sen så man ett får litet smakprov på s54 sången.

https://www.youtube.com/watch?v=G3zicN1 ... e=youtu.be

Här anordnade vi en spontan körning på ett flygfält i skåne och när vi kom dit så va de några andra bilintresserade killar där som filmade med drönare så när jag o jesper började lägga rök så började dom filma! :) ganska kul hur de kan bli utan att nåt direkt är planerat.

https://www.youtube.com/watch?v=2Cp5_UyngFM

Som kanske syns på bilderna så är min gamla e36 aningen krokig i röven så kommer bli lite glasfiber o bashbars snart. Ska komma fler byggupdateringar!
Användarvisningsbild
wette
Noob

Inläggav wette » sön 08 jan 2017, 21:06

Länge sen man uppdaterade nu men nytt år ny uppdatering? :angel:

Bilderna är tagna med en gammal iPhone 3GS, därav bildkvaliteten... Förbättring på kvalité kommer i alla nya bilder! :D
Lämnade in min gamla mobil och lyckades få ur alla bilder från början! :clap: Börjar här med första delen av projektet på bilen.
Jag köpte bilen 2014 med trasig bakvagn och dålig toppackning ganska billigt och började direkt när jag fick hem den och svetsa upp bakvagnsinfästningarna.

Bild
Jag tålde dock inte att se dom fula angeleyesen så sålde dom och skaffade orginallampor istället!

Bild
Sen var det allvar. Började med att riva toppen, aldrig skruvat bmw innan så man funderade ju lite över vanosen men de va inte så invecklat som det såg ut.

Bild

Bild
När toppen var väck och rengjordes så såg jag att toppen var sprucken, så letade reda på en ny men tyvärr så var den med sprucken :(
Då tappade man gnistan lite men sen fick jag köpa en m52b28 billigt av en kompis som skulle agera donator av topp, vev och kolvar!
Bilen fick stå ett tag för då skulle det byggas motor :)

Bild
Fixade till toppen och blocket, inslipade ventilsäten, hårdare fjädrar och rengjord och blocket blästrat och honat och målat.

Bild

Bild

Bild

Bild
Slängde i veven med nya lager och k1 h-profilstakar och b28 kolvarna med nya kolvringar.

Bild
Svetsade oljepumpsdrevet och satte ihop oljepumpen och snorkeln på motorn med ny kedja.

Bild

Bild
På med bröstkåpa, cooperringpackning, topp och arp bultar. Provade även grenrör, turbo och ventilkåpan.

Bild

Bild

Bild

Bild
Köpte även ett s50 oljefilterhus med uttag för oljekylare.

Bild
Köpte ett renoveringskit från beisansystems till vanosen så man kan åka med aktiv vanos, stenåldern är ju förbi ;)

Bild
Skruvade dit kamaxlarna och nya kedjor och dit med grenröret och turbon, även svetsat tryckröret direkt på turbon.
Det är ett spa grenrör och t70 turbo och en tial 38 mm wastegate och en egt givare så man kan hålla koll på avgastempen.

Bild

Bild

Bild
Oljereturen är tight med nedmonterad turbo!

Bild
En jobbarkompis ställde upp med släp så jag kunde köra karossen till jobbet och spola av den.

Bild

Bild
Sen var de bara att lyfta i motorn ihop med en zf låda och ett m20 svänghjul med sinter och 618 tryckplatta.

Bild

Bild

Bild

Bild
Dit med avgassystemet som streetpower byggt i 3,5" rostfritt.

Bild
Sen va de bara och vrida igång den o den startade och jag lät den gå varm och dagen efter så efterdrog jag toppen och så och var ute och provkörde fast utan turbo för att den skulle besiktas först... Den hade lågt oljetryck och krabbade när den blev varm så vågade inte köra med den redigt och efter mycket felsökande så plockade jag väck oljetråget och såg då att oljepumpen hade hamnat snätt och den tappade tryck där. Men då var motorn redan skrot.

Bilen fick stå några dagar och vänta på vad jag skulle göra med den.
Bild

Uppdatering inom kort, på riktigt denna gång då! :lol:
Användarvisningsbild
wette
Noob

Inläggav wette » sön 22 jan 2017, 21:16

Detta är då våren 2015.
Förra uppdateringen så blev bilen ståendes för motorn gick ner sig.
Då fick jag idén att bygga helsmidd 3 liters m50 istället så lämnade iväg ett block på borrning och toppdeckning och målade det.

Bild

Slipade in ringspelet och mätte lagerspel och kontrollerade allt innan det monterades. Sen monterade jag mina nya Wiseco kolvar och k1-h profil med nya lager och m54b30 vevaxel. Monterade dit cooperringpackning, arp-bultar, kedjorna och sånt.

Bild

Bild
Skruvade jag dit oljepumpen och sedan toppen med grenröret och turbon, sitter blockoff på turbon för bilen skulle gå att besiktiga.

Bild

Bild

Satte ihop resten av motorn och lyfte ner den i bilen igen och startade den. Detta gjorde jag på en helg på jobbet så det var inte mycket man sov den helgen. Men jag fick ihop det och äntligen funkade bilen redigt och jag fick tillochmed igenom den på besiktningen efter lite krabb.

Bild

Sen var det dags att uppgradera bromsarna, blev ju e46 330 bromsar fram med zimmerman skivor och carbotech xp 10 belägg. Bak blev e36 328 bromsar med zimmerman skivor och xp 8 belägg.

Bild

Bild

Sen va det dags att börja med det roliga :)
Satte dit kompressorn på turbon och dit med tryckrören och dumpen.
Sen blev det maxxecu men plugin härva och annat smått och gott.

[imghttp://www.oijoij-hd.com/images/2017/01/22/bild_39.jpg][/img]

Bilen lämnades till Streetpower för mappas och det gick bra bortsätt från att den rök ganska mycket, men vi tänkte det var nåt fel med oljereturen på turbon så vi mappade klart.

Bild

Papper från bänkningen. 519whp och 706wnm på 1,8 bars laddtryck med en T70!

Bild

Bild

Körde lite med bilen efter det och sen tyckte jag att det skulle gå och sladda lite mer så beställde styradaptrar från T-Parts och bytte till e46 länkarmar och powerflex bussningar fram. Hjulinställde bilen på jobbet efter det.

Bild

Bild

Blev inte klok på rykandet men bytte turbo och då blev det bättre ett tag men den började igen så funderade lite och kollade oljetrycket med en manometer och det kändes lite lågt så jag beställde en ny oljepump med uppgraderingsaxel från ppf och satte dit och då blev trycket lite bättre men den rök ändå.

Bild

Bild
Eftersom sommarn nästan var slut så bestämde jag mig för att ställa in bilen och riva den igen.
Plockade ner motorn i småbitar igen för och se vad som var galet och såg då att blocket hade värre vändkanter än en b230 som gått 45000 mil utan att servas och de hade gått spån i ramlagrena som pajat veven så då blev man ju trött på livet.

Bild

Men ångesten vände snabbt och jag fick en ny idé på bygget, och den iden var s54b32 turbo :)
Användarvisningsbild
wette
Noob

Nästa

Återgå till Projekt